اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد
سرخط خبرها

ثبت جهانی توس معطل ۲۲ میلیارد تومان اعتبار | متولی جابه‌جایی دکل‌ها میراث فرهنگی است

  • کد خبر: ۴۰۳۸۱
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
ثبت جهانی توس معطل ۲۲ میلیارد تومان اعتبار | متولی جابه‌جایی دکل‌ها میراث فرهنگی است
معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: جابه جایی دکل‌ها باید با هزینه دستگاه متولی انجام شود و در این زمینه در صورت تقبل هزینه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کار انجام خواهد شد.
بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ آرامگاه حکیم توس همچون صاحبش در سال‌های زندگانی خود کم محنت و رنج ندیده است. بی توجهی به میعادگاه عاشقان زبان و ادب فارسی تا آنجا پیش رفت که سال‌های نه چندان دور به جای سازه‌های هنری و تجسمی که باید گرداگرد آرامگاه فردوسی بزرگ عرض اندام کنند، دکل‌های نتراشیده و نخراشیده برق سر از آسمان درآورد؛ سازه‌های بی قواره آهنینی که با آمدنشان سودای ثبت جهانی یکی از ماندگارترین میراث ادبی این سرزمین را به آرزویی محال تبدیل کردند.
 
جمع آوری این دکل‌ها از حریم توس طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات رسانه‌های استان مطرح بوده و دست کم در یک دهه اخیر صد‌ها مطلب و گزارش در این باب به رشته تحریر درآمده است؛ گزارش‌هایی که البته به جز چند وعده توخالی، آن هم در دولت‌های مختلف، رهاورد خاصی نداشته است. اما دیروز در نشست شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی با خبرنگاران، مطالبی بیان شد که اگر جامه عمل به تن کند، می‌تواند نقطه امیدی بر حل مشکل توس کهن باشد.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره مشکلی که دکل‌های برق حریم آرامگاه فردوسی در روند ثبت جهانی این اثر ایجاد کرده است، گفت: ما قبل از اجرای هرپروژه، تمامی استعلامات لازم را از دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوط می‌گیریم و فقط در یکی دو مورد دستگاه‌ها بعد از اجرای پروژه‌های شرکت برق، نظرشان تغییر کرده که یکی از مهم‌ترین این موارد داستان حریم آرامگاه فردوسی است.

مهدی علومی بااین حال از آمادگی کامل این مجموعه برای حل این مشکل خبر داد و افزود: جابه جایی دکل‌ها باید با هزینه دستگاه متولی انجام شود و در این زمینه در صورت تقبل هزینه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کار انجام خواهد شد. وی رقم جابه جایی این دکل‌ها را به پول امروز چیزی حدود یک ونیم میلیارد تومان در هر کیلومتر برشمرد و افزود: مجموع دکل‌های نصب شده در این حریم بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است.

با خبری که معاون شرکت برق منطقه‌ای استان داده است و با یک حساب سرانگشتی برای این پروژه حداقل ۱۵ میلیارد تومان و حداکثر ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که با وجود شرایط سخت اقتصادی فعلی، اگر باعث رفع اشکالات یونسکو برای ثبت جهانی توس شود، ارزش هزینه کرد را دارد.


تمایلی به استفاده از مازوت و گازوئیل نداریم

بحث استفاده زمستانه نیروگاه‌های استان، به ویژه نیروگاه توس از سوخت‌های آلاینده فسیلی هم موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد و واکنش جالب مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی را به همراه داشت.

رضا ریاحی صراحتا این را گفت که ضعف در روند گازرسانی از سوی شرکت گاز باعث می‌شود که نیروگاه‌های استان در فصول سرد سال از سوخت‌های جایگزین همچون مازوت و گازوئیل استفاده کنند. به گفته متولیان نیروگاه ها، به دلیل آسیب زا بودن سوخت مازوت آن‌ها مایل به استفاده از گاز در نیروگاه خود هستند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان با قدردانی از همکاری‌های خوب دستگاه قضا و محیط زیست با این مجموعه برای حل مشکل فوق گفت: جلساتی نیز برای رفع این چالش تدارک دیده شده و قول‌هایی نیز از سوی مدیران شرکت گاز داده شده است.

وی همچنین با اشاره به احداث پست‌های قوی ۴۰۰ کیلو ولت در اطراف شهر مشهد، از باز شدن پای این پست‌ها به این شهر در راستای افزایش پایداری شبکه خبر داد و گفت: عملیات اجرایی احداث اولین پست چهارصدکیلوولتی در میدان بسیج مشهد تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.
 
ریاحی بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد و ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای اجرای پروژه تونل انرژی برای تغذیه برق این نیروگاه در نظر گرفته شده است. وی افزود: در هفته دولت نیز ۳ پروژه در استان آماده افتتاح و بهره برداری است که در مجموع ارزش آن‌ها بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان و شامل توسعه پست‌های خواجه ربیع، ابوطالب و مبین ترشیز است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان با اشاره به ظرفیت‌هایی که انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند برایمان رقم بزنند، اظهار کرد: در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بیش از ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جنوب خراسان وجود دارد که حدودا یک ششم مصرف کل کشور است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها در خراسان ۵۶۳۲ مگاوات و تولید سالانه این نیروگاه ها، ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلو وات ساعت است که با خطوطی به طول ۱۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مدار انتقال می‌یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->